خانه و خانه داری

شرایط نگهداری و پرورش گیاه موسی در گهواره | زیپلین

شرایط نگهداری و پرورش گیاه موسی در گهواره زیپلین

گیاه موسی در گهواره گیاهیست آپارتمانی و مناسب نگهداری در فضایی با نورمناسب و نیمه سایه
این گیاه زیبا ریشه های گوشتی دارد و ساقه ی کوتاه آن محل اتصال مستقیم برگهاست.
به دلیل نحوه ی قرار گرفتن گل ها در لابلای برگها این گیاه به نام موسی در گهواره شناخته می شود .
برای شناخت و پرورش این گیاه با دخترانه همراه باشید .

آب

گیاه زیپلین در تابستانها به دو تا سه بار آبیاری در هفته و در زمستانها به یکبار آبیاری در هفته نیازمند است. با اینحال دما و آفتابگیر بودن مکانی که گیاه در آن قرار دارد را نیز مدّ نظر قرار دهید. بهترین زمان برای آبیاری گیاه زمانیست که سطح خاک خشک شده باشد .آبیاری بیش از حدباعث پوسیدگی ریشه ها وکمبود آب باعث تغییر رنگ برگها و زرد شدن آنها می شود.


رطوبت

زیپلین گیاهی رطوبت دوست است و نیاز دارد که هفته ای دو بار صبح یا عصر غبار پاشی شود ،البته این غبارپاشی در فصل زمستان به هفته ای یکبار کاهش پیدا می کند ،بهتر است آب با دمای محيط سازگار و یا حتی کمی ولرم باشد .

گل زیپلین

نور

گیاه موسی در گهواره دو ست دار مکانی با روشنایی کامل تا نیم سایه است .بهتر است در معرض آفتاب مستقیم قرار نگیرد چون ممکن است باعث سوختگی برگها شود و حد الامکان از نور مستقیم وسط روز در امان بماند.همچنین اگر نوز کم به گیاه برسد ممکن است باعث رنگ پریدگی گیاه شود و خطوط و سایه های بنفش آن کمرنگ شده و از بین برود.

خاک

خاک مناسب برای این گیاه بهتر است ترکیبی از خاک باغچه و پرلیت و پیت ماس باشد و زهکشی مناسبی داشته باشد تا آب اضافی خارج شده و باعث پوسیدگی ریشه ها نشود .

گیاه موسی در گهواره


دما

بهترین دما برای نگهداری موسی در گهواره در دمایی بین ۱۷ تا ۲۵ درجه سانتیگراد مي باشد،البته گیاه می تواند سرمای بیشتری را نیز تحمل کند، اما ممکن است باعث لول شدن نوک برگها و یا قهوه ای شدن آنها شود، همچنین دمای بالاتر از میزان گفته شده باعث ضعف و بیحالی گیاهتان می شود.

تکثیر

تکثیر گیاه از طریق پا جوش و قلمه زدن به سادگی انجام می شود .
وقتی گیاه بالغ شود پا جوش های کوچکی در اطراف تنه ی اصلی رشد می کند.که می توانید به آرامی آنها را از تنه ی اصلی جداکنید بطوریکه به ریشه ی آن آسیب وارد نشود و بعد در خاک مناسب و سبک بطور مستقیم بکارید. همچنین درهنگام قلمه زدن پاجوش هایی که به ساقه ی اصلی متصل هستند نیز،می توانید ازهمین روش استفاده کنید و احتیاج به نگهداری درآب و ریشه کردن ندارد .با اینحال اگر برای اینکار مصر هستید قلمه ها را در آب قرار داده و بعد از حدود دو تا سه هفته که ریشه ها به اندازه ی کافی رسید آنها را به گلدان اصلی منتقل کنید.

آفات

گیاه موسی در گهواره مورد هجوم شته هایی چون کنه ی قرمز قرار میگیرد .در صورت مشاهده از آفت کش مناسب هر ۱۴ روز یکبار استفاده کنید، و این کار را تا زمان دفع کامل کنه ها ادامه دهید.
کنه ی تار عنکبوتی نیز می تواند با مکیدن شیره ی گیاه باعث زرد شدن و ریزش برگها شود.همچنین شته ها با چسبناک کردن سطح گیاه باعث بد شکلی و از بین رفتن آن می شوند. به محض مشاهده ی آفات گیاه را از سایر گلدانها جداکنید و نسبت به رفع آفت اقدام کنید.

شرایط نگهداری گیاه موسی در گهواره
+1
0
+1
11
+1
4
+1
4
+1
2
+1
1
+1
0

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.