خانه و خانه داری

شرایط نگهداری و تکثیر گیاه حسن یوسف

حسن یوسف

پرورش گياه حسن یوسف

حسن یوسف گیاهی زیبا و آپارتمانیست که از خانواده ی نعنائیان است .
این گیاه علفی دولپه ای است و رشدی عمودی دارد .بیش از ۱۵۰ گونه ی مختلف از این گیاه شناخته شده است و به دلیل تنوع بالا و رنگ های جذابش یکی از محبوب ترین گیاهان جهت زینت بخشی است.
حسن یوسف بصورت عمودی رشد کرده و بالامی رود پس اگر میخواهید گیاه پر پشت و کم ارتفاعی داشته باشید ساقه های گیاه را با ارتفاع دلخواه کوتاه کرده و قلمه بزنید تا از علفی شدن آن جلوگیری کنید.
گیاه حسن یوسف بومی مناطق گرمسیر است و می تواند دمای بالا را تاب بیاورد درحالیکه همین گل زیبا طاقت سرما را ندارد و ازبین می رود.
در ادامه با دخترانه همراه باشید تا پرورش و تکثیر گیاه حسن یوسف را آموزش ببینید.

نور

گیاه حسن یوسف یک گیاه سایه دوست است و آفتاب مستقیم باعث سوختن برگهای آن می شود.همچنین رنگ های زیبای گیاه حسن یوسف در آفتاب و نور مستقیم کمرنگ شده و یا قهوه ای می شوند.
بهترین مکان برای قرار گیری گلدان حسن یوسف مکانی از خانه است که گیاه بتواند از نور صبح استفاده کند و درعین حال از آفتاب و نور مستقيم ظهر در امان باشد.

دما

گیاه حسن یوسف بومی استرالیا و آسیاست از همین رو گیاهی گرمسيري است و تحمل گرما را دارد و دمایی بین ۲۱ تا ۳۶ درجه را تحمل می کند،با اينحال اگر این گیاه را در باغچه کاشته اید بهتر است در قسمتی باشد که در معرض آفتاب مستقیم نباشد.
در نگهداری این گياه نکته ی حائض اهمیت اینست که هر چند گیاه گرما دوست است اما به همان نسبت به تحمل سرما نامقاوم و سست است.
سرما می تواند گیاه را نابود کند پس اگر گلدان های حسن یوسف را در حیاط نگهداری می کنید با شروع فصل سرما آنها را به داخل منزل منتقل کنید و یا فضایی گلخانه ای برایش مهیّا کنید.

پرورش حسن یوسف

آب

حسن یوسف نیاز به آبیاری فراوانی دارد اما نباید به گونه ای باشد که باعث پوسيدگى ریشه ها شود،خاک حسن یوسف باید مرطوب باشد و آبیاری به گونه ای باشد که پس از خشک شدن سطح خاک گلدان نوبت بعدي آبیاری برسد.
درفصل تابستان گلدان نیاز به آبیاری بیشتری دارد به خصوص اگر گلدانی سفالی را برای نگهداری گیاه انتخاب کرده اید باید این نکته را نیز مدّ نظر قرار دهید که رطوبت و آب اضافی از طریق گلدان جذب می شود.

کود

کوددهی به گیاه حسن یوسف در فصل بهار و تابستان بصورت ماهانه انجام می شود و بهتر است از کودهای مایع برای این منظور استفاده کنید. در فصل پاییز و زمستان که گیاه به خواب می رود نیاز به کوددهی ندارد.

حسن یوسف قرمز


خاک

خاک مناسب برای گیاه حسن یوسف باید دارای زهکش مناسب باشد به این منظور تركيبي از خاکبرگ و پرلیت می تواند برای رشد گياه مناسب باشد.

تکثیر

برای تکثیر و پرورش گیاه حسن یوسف قلمه های ۳۰ سانتی از زیر گره های گیاه بزنید و برگهای پایینی آن را حذف کنید .سپس قلمه ها را داخل آب قرار دهید تا ریشه کنند ،پس از دو تا سه هفته ریشه ها به رشد کافی می رسند و می توانید آنها را به گلدان اصلی منتقل کنید .البته می توانید پس از قلمه زدن انتهای گیاه را در هورمون ریشه زا قرار داده و بعد بطور مستقیم در خاک سبک بکارید.

پس از دو هفته گیاه در خاک ریشه داده و معمولا در صورت مهیا بودن ساير شرایط بعد از یکماه برگ های جدید آن را مشاهده می کنید.
بعد از کاشت گیاه در گلدان باید آن را بطور کامل آبیاری کنید تا شرایط خاک ثابت شود و گیاه خود را با شرایط جدید وفق دهد.
گیاه حسن یوسف هر چند سال یکبار احتیاج به تعویض گلدان دارد.

برای اینکار ابتدا خاک را مرطوب کنید سپس گیاه را به آرامی از گلدان خارج کنید و خاک اضافی اطراف ریشه ها را بتکانید حالا گلدانی جدید متناسب با سایز آن انتخاب کرده و با خاک جدید تا نیمه پرکنید و بعد از قراردادن حسن یوسف در خاک اطرافش را نیز با خاک جدید پر کنید.بهتر است در هربار تعویض گلدان دوتا سه سانتیمتر بزرگتر شود.

تکثیر گیاه از طریق بذر نیز براحتی امکان پذیر است،برای این منظور در گلدای مسطح بذرها را با فاصله ریخته ولایه ای نازک از خاک سبک را بر سطح آن بریزید وسطح گلدان را مرتبا با اسپری مرطوب کنید همچنین می توانید بر روی گلدان پلاستیک کشیده تا فضایی مشابع گلخانه ایجاد کنید. پس از چند هفته بذرها رشد کرده و ریشه می کنند و می توانید آنها را به گلدان مناسب انتقال دهید.

شرایط نگهداری از حسن یوسف

آفات

متاسفانه گیاه حسن یوسف مستعد آفات فراوانیست و به خصوص در شرایط رطوبت بیشتر به بيماري هایی چون شپشک ،کنه ،کنه های تار عنکبوتی، حلزون و مگس سفید دچار می شود، اما می تواند به سرعت خود را بازیابی کند و دوباره رشد و نمو پیدا کند.
در صورتیکه گلدان حسن یوسفتان به آفتی مبتلا شد آن را از سایر گلدان ها جدا کنید و با استفاده از صابون حشره کش به رفع مشکل و حذف آفات بپردازید.

خوشبختانه گیاه حسن یوسف برای انسانها سمی و خطرناک نیست البته در افرادی که حساسیت دارند ممکن است باعث تهوع و دلپیچه بعد از بلع برگ و یا شیره ی آن شود اما بطور کل برای انسان خطرناک نیست.
در عین حال اگر حیوان خانگی دارید این نکته را درنظر داشته باشید که به محض مشاهده ی بلع برگ ها حتما حیوان را به دامپزشکی ببرید تا مانع مسمومیت و یا حتی مرگ حیوانتان شوید.

آفت گیاه حسن یوسف
آفت شپشک
+1
2
+1
0
+1
1
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.