سلامتی

فواید سیاه دانه برای پوست و مو

فواید سیاهدانه برای پوست و مو

سیاه دانه :

روغن سیاهدانه از گیاهی بومی به نام نیژیلا ساتیوا بدست می آید و کاربرد فراوانی درصنایع پزشكي ،دارویی و بهداشتی دارد .
دانه های این گیاه که ما بعنوان سیاهدانه از آن یاد می کنیم مصرف خوراکی نیز دارد و حتی در احادیث دینی ما ازین گیاه بعنوان دارویی برای تمام بیماریها یاد مي شود.این گیاه در درمان آسم ،رشد سلولهای سرطانی، زخم معده ، دیابت ،اسهال ،سرگیجه و سرماخوردگی و….موثر استتیموکینون موجود در این گیاه اسرار آمیز خواص ضدالتهابی ، ضدقارچی و تقویت کننده موها به شمار می آید واز سفیدی زودرس موها جلوگیری می کند.

همچنین در مواردی دیده شده است که موهای سفید پس از استفاده مداوم ازین روغن دوباره رنگدانه های خود را بازیافته اند و به رنگ سیاه تغییر کرده اند.همچنین پروتئین های درون این دانه موها را تقویت کرده و به رشد آنها کمک می کند و موها را حجیم تر می کند.


روغن سیاهدانه فولیکول های مو را تقویت می کند و بیماری های سطح پوست مثل شوره سر و اگزمای پوستی و حتی درمواردی پسیورازیس ( صدف ) را درمان می کند .

روغن سیاهدانه در درمان بیماریهایی مثل سینوزیت وسردردهای میگرنی ومزمن هم بسیار موثر است و طریقه استفاده ازین روغن به شرح زیر است : به مدت چهل شب ،هرشب سه قطره دربینی راست ودوقطره دربینی چپ ازین روغن بچکانید( لحظه ی اول درد وسوزش زیادی درناحیه بینی تا شقیقه ها ایجاد می شود وبعد از یک دقیقه تسکین می یابد)


همچنین برای درمان میگرن ویا کاهش درد می توانید، پیشانی را بااین روغن چرب کنید و تا اطراف شقیقه بکشید وماساژهای دورانی دهید تا درد تسکین یابد و کمتر شود.

بیشتر بخوانید : فواید رازیانه برای زنان | طرز تهیه روغن رازیانه در منزل


این روغن جادویی در کم کردن دردهای عضلانی گرفتگی ماهیچه و بدن درد نیز موثر است قبل از استفاده کمی روغن را گرم کنید و ناحیه ی مورد نظر را به آرامی ماساژ دهید بهتر است بعد از چرب کردن وماساژ دادن از حوله ای گرم برروی منطقه ی دردناک جهت جذب بهتر روغن واثرگذاری سریعتر بهره ببرید.

فواید-روغن-سیاه-دانه-برای-پوست-و-مو
فواید روغن سیاه دانه

در ادامه این مطلب در سایت دخترانه به فاید و موارد منع مصرف این روغن سیاهدانه می پردازیم.

خواص سیاه دانه برای پوست و مو :

  • رفع شوره ی سر
  • رفع ریزش مو
  • حفظ رطوبت موها
  • جلوگیری از خشکی وخارش پوست سر
  • جلوگیری از خشکی پوست بدن
  • ضدچروک
  • تقویت مژه وابروها
  • تقویت موهای سر
  • ضدالتهاب


بهترین زمان استفاده از این روغن شب ها قبل از خواب است. به این صورت که ابتدا کمی از روغن را بین دستهایتان ریخته و کمی آنها را به هم بمالید تا روغن گرم شود بعد پوست سر را به آرامی ماساژ دهید تا جریان خون سریعتر شود بعد ریشه ها وسپس ساقه ی موها را کاملا به روغن آغشته کنید ( می توانید موها را با کلاه پلاستیکی یا روسری بپوشانید )
اجازه دهید روغن تا صبح جذب موهایتان شود وصبح موها را با شامپویی ملایم بشویید .
می توانید روغن سیاهدانه را با روغن نارگیل ترکیب کنید. تا سریعتر جذب پوست و موهایتان شود و یا آن را با روغن زیتون ترکیب کنید تا خواصش دوچندان شود.

بیشتر بخوانید : فواید روغن نارگیل | معرفی چند ترکیب روغن نارگیل برای پوست و مو

یک راه آسان وپرکاربرد برای بهره بردن از دانه ی سیاهدانه این است که هرصبح ناشتا به اندازه ی یک قاشق چایخوری سیاهدانه را به همراه عسل بخورید( دانه سیاهدانه کاملا جویده شود )


سیاهدانه دارای ویتامین های ای ،سی و ویتامین های گروه ب ،همچنین پتاسیم،کلسیم ،زینک ،فسفر و سلنیوم است و با استفاده روزانه ی این ترکیب مقادیر زیادی از این ویتامین ها را بطور طبیعی به بدنتان می رسانید و نیاز بدن برای حفظ سلامتی و جلوگیری از بیماریهای زمینه ای را تامین می کنید.

موارد منع مصرف :

زنان باردار(به علت انقباضات ماهیچه ای)
فشارخون پایین
اختلالان خونریزی
شیمی درمانی
اختلالات کبد وکلیه


درنظر داشته باشید که مصرف بیش از حد هرماده ای حتی با داشتن خواص بسیار ممکن است باعث بروز آلرژی وحساسیت شود پس حتما قبل از مصرف خودسرانه میزان مجاز برای مصرف را سوال کنید.

+1
0
+1
1
+1
1
+1
0
+1
0
+1
0
+1
1

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.