سلامتی

آنچه باید در مورد حنا بدانید فواید حنا و مضرات حنای شیمیایی

تفاوت حنای تازه و مانده

حنا Lawsonia inermis

حنا گیاهی گلدار است،نام این گیاه به رنگ تهیه شده از گیاه حنا و هنر خالکوبی آن برمیگردد. قرن هاست که از حنا برای رنگ آمیزی پوست،مو و ناخن ها و همچنین پارچه های ابریشمی ،پشم و چرم استفاده می شود.

این گیاه در گرما تا 120درجه سانتیگراد بهترین رشد را دارد و در این درجه باعث پر رنگ تر شدن رنگ گیاه میشود این گیاه در خاک خشک رشد بهتری دارد.

گیاه حنا حاوی لاوسون مایل به قرمز است و به کراتین در پوست متصل می شود،به این شکل پوست را بدون هیچونه ضرری رنگ می کند,حنایی که در آب و هوای گرم و خشک رشد کرده باشد تاریک ترین رنگ را روی پوست ایجاد می کند. در ادامه این مطلب در سایت دخترانه به خواص دارویی، تاریخچه استفاده و تفاوت حنای تازه و مانده می پردازیم.

بیشتر بخوانید : ۳۰ نقش حنا ظریف روی دست

فواید حنا
گیاه حنا

تاریخچه :

برخی از اسناد قدمت حنا را به 9000 سال میرساند،حنا به عنوان ماده آرایشی در مصر باستان و آفریقا ،خاورمیانه، استفاده می شد.

از حنا برای نقش انداختن،مراسم حنا بندان و حنا گذاشتن و خالکوبی های موقت استفاده می شود و همین امر باعث شهرت این گیاه در سرتاسر جهان شده است.

از آنجا که حنا خاصیت خنک کنندگی طبیعی دارد، قرن هاست که مردم کویر از حنا برای کنترل دمای بدن خود استفاده می کنند. آن ها از برگ های خشک شده حنا خمیری درست می کردند و کف دست و کف پاهای خود می گذاشتند، تا اثر خنک کنندگی ایجاد کند, تا زمانی که لکه بر روی پوست باقی می ماند احساس خنک سازی در بدن احساس می شد.

با همین روش نقش حنا ابداع شد. به این شکل که زمانی که لکه های حنا از پوست پاک می شد، نقش و نگارهایی بر جای میگذاشت که منجر به ایده برای تزئینات شد. در زمان مصر باستان حتی برای مومیایی های خود از نقش حنا استفاده می کردند. حنا نه تنها لوازم آرایش محبوب ثروتمندان بود بلکه فقیران هم که توانایی خرید جواهرات نداشتند از آن برای تزئین بدن خود استفاده می کردند.

جالب است بدانید :

در هندوستان رسم است که عروسان در شب عروسی خود باید نقش حنا بر بدن خود داشته باشند و تا زمانی که این لکه های روی بدن عروس باشد، او مجبور به انجام دادن کارهای خانه نیست، آن ها بر این اعتقاد هستند که هرچه لکه ها تیره تر باشد ازدواج بهتری انجام شده و مادر شوهر خوبی نصیب عروس شده است.

بیشتر بخوانید : آموزش تهیه چند ماسک حنا برای پوست و مو

خواص دارویی :

حنا خواص و فوایدی بسیاری دارد که از آن برای درمان بعضی بیماری ها استفاده می شود و این استفاده ها معمولا به صورت موضعی بوده و بلع و استنشاق نمی شود، برخی از فواید حنا عبارت است از : درمان سر درد، دردهای معده ، سوختگی ، زخم های باز، تب ، ضد افتاب ، دافع حشرات، ضد قارچ ، جلوگیری از ریزش مو، تقویت مو، تقویت بینایی. حنا به دلیل خاصیت ضد التهابی برای کم کردن دردهای پیش از قائدگی گزینه مناسبی می باشد.

نقش حنا جایگزین بی ضرر تاتو :

همانطور که گفتیم نقش حنا در گذشته برای تزئین بدن استفاده می شد و این رسم تا کنون ادامه داشته. نقش حنا می توند جایگزین مناسبی برای تتو باشد به این دلیل که دردی ندارد. وعمر کوتاهی روی پوست شما دارد و اگر از طرحی خسته شدید می توانید طرح جدیدی بزنید و هممچنین ضررهایی که تتو برای شما دارد در حنا نیست و حتی اثرات مثبت دارد. اگر از حنا برای نقش حنا استفاده می کنید. ما در این بخش از سایت دخترانه با نام (  نقش حنا  ) طرح های مختلف و متنوع را برای شما گرد آوری کرده ایم.

طرح حنا
نقش حنا

حناهای شیمیایی یک خطر جدی :

حنای معمولی حدود 3 روز بر روی پوست ماندگاری دارد. حناهایی ک در بازار یافت می شوند که مدت طولانی تر روی پوست دوام می آورند و رنگهای متفاوتی دارند, از رنگ های شیمیایی و فلزات سنگین مانند: کادمیوم و سرب برای ساخت آن استفاده می شود و به دلیل اینکه جذب پوست می شوند، خطرات بسیاری برای سلامتی شما دارند. اگر شما در استفاده از حنا دچار حساسیت و آلرژی شدید، احتمالا از حناهایی با ترکیب مواد شیمیایی استفاده کرده اید. اگرچه استفاده بیش از حد از حناهای طبیعی هم باعث ایجاد حساسیت هایی می شود.

بیشتر بخوانید : آموزش تهیه ۳ نوع ماسک سدر خانگی برای پوست های خشک و چرب و دست ها

حنا رنگی
نمونه ای از حنای رنگی

تفاوت حنا تازه و مانده :

همیشه قبل از خرید حنا تاریخ تولید آن را بررسی کنید،بهترین بازه زمانی برای استفاده حنا دو ماه است،حنای تازه به رنگ سبز روشن است. اما حنایی که مانده به رنگ قهوه ای به نظر می رسد.

+1
4
+1
2
+1
1
+1
0
+1
1
+1
1
+1
1

نوشته های مشابه

4 دیدگاه در “آنچه باید در مورد حنا بدانید فواید حنا و مضرات حنای شیمیایی

  1. تصویر آواتار مهلا چرمچی گفت:

    بسیار عالییییی

  2. تصویر آواتار parisa گفت:

    جالب بود لطفا درمورد حنای سفید هم مطلب بزارین

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.