خانه و خانه داری

شرایط نگهداری از سانسوریا به همراه روش تکثیر

سانسوریا

سانسوریا :

سانسوریا گیاهی محبوب و دوست داشتنی از خانواده لیلیاسه است. این گياه زیبا می تواند خودش را با شرایط مختلف وفق دهد و در شرایط محیطی بسته و آپارتمانی هم رشد کند.
سانسوریا گیاهی کم توقع و سازگار است و نیاز به مراقب های خاص ندارد ،هرچند که با مراقبت بهینه شرایط برای رشد و نموش بهتر است.


سانسوریای همیشه سبز رشدی قدّی دارد و چشم ها را بخود خیره می کند مخصوصا وقتی درکنار ستونها و دیوارهای ساده قرار گیرد سادگی اما جذابیتی خاص از خود نشان می دهد.

بیشتر بخوانید : شرایط نگهداری و تکثیر گیاه حسن یوسف


بیشترین گونه ای که از سانسوریا مشاهده میشود نوع ساده و ابلق و به شکل پاکوتاه وبلند است. پرورش و تکثیر این گیاه نیز بسیار آسان است و نیاز به کودرسانی مداوم ندارد.از دیگر مزیتهای این گیاه می توان به مقاومت نسبت به شته و بیماریهای گیاهان اشاره کرد.


این گیاه قادر است هوای محیط اطرافش را تصفیه کند و از این رو بهترین گزینه برای اتاق خواب و نشیمن به شمار می آید .
هنگامی که این گیاه بالغ شود و شرایط نور و تغذیه اش خوب باشد به گل می نشیند.
گل های این گیاه عطری هستند ،البته زیبایی خاصی ندارند.
در ادامه نکاتی راجع شرایط نگهداری و تکثیر گیاه سانسوریا را درسایت دخترانه خواهید خواند.

خاک :

خاک مناسب برای این گل زیبا ،خاک سنگین است درحقیقت ترکیبی از خاک برگ ،شن و ماسه خاک سنگین در رشد گیاه و ایجاد پاجوش ها درکنار ساقه ی اصلی کمک می کند.

نور :

گیاه سانسوریا نسبت به نور کم و سایه مقاوم است اما درصورت وجود شرایط مساعد و نور غیر مستقیم رشد بهتری خواهد داشت.
این گیاه با نور مستقیم رابطه ی خوبی ندارد البته نوع ابلق آن نیاز به نور بیشتری دارد.

بیشتر بخوانید : شرایط نگهداری و پرورش گیاه موسی در گهواره | زیپلین

کود :

گیاه سانسوریا نسبت به کودرسانی نیز کم توقع است .اگر نیمه اول سال سه یا چهار بار خاک را با کودهای مناسب تقویت کنید کافی خواهد بود.

آب :

سانسوریا می تواند کم آبی را تحمل کند. زیرا به دلیل دارا بودن ساقه و برگهاى نسبتا گوشتی نیاز کمتری به آب دارد ،از طرفی اگر در دوره ای دوهفته ای سهوا آبیاریش را فراموش کنید می تواند خودش را با شرایط هماهنگ کند.

دما :

گیاه سانسوریا قادراست گرما را تحمل کند اما نسبت به سرمای زیاد حساس است و گاهی دچار یخ زدگی می شود.

گیاه سانسوریا

تکثیر :

تکثیر این گیاه به سه روش صورت می گیرد،راحت ترین راه برای تکثیر سانسوریا جدا کردن پاجوش های جوان از کنار گیاه اصلیست ،دقت داشته باشید که عمر پاجوش ها کمتر از سه ماه نباشد و به هنگام جداکردن از مادر ریشه ها آسیب نبیند.
سعی کنید پاجوش های جوان را درگلدان های کوچک بگذارید ،زیرا سانسوریا درمحیط کوچک بهتر رشد می کند .جابه جایی گلدان سانسوریا حداقل هرسه سال یکبار و با تغییر یک سایز بزرگتر از گلدان قبلی صورت بگیرد.


در روش دوم بهتر است یکی از برگهای بالغ را از پایین ترین قسمت گیاه اصلی جدا کنید.سپس هر برگ را به ارتفاع حداقل هشت سانت صاف ببرید و ۴۸ ساعت در مکانی نیمه تاریک قرار دهید تا خط برش ببندد. سپس پاجوش ها را به گلدان انتقال دهید .
حدود یک ماه طول میکشد که قلمه ها ریشه کنن. دراین مدت بهتر است رطوبت قلمه ها حفظ شود،برای این امر می توانید روی گلدان را با پلاستیک بپوشانید تا فضای گلخانه ای ایجاد شود.

بیشتر بخوانید : شرایط نگهداری و تکثیر گیاه پتوس


برای تکثیر نوع ابلق محل برش ها باید بصورت هشتی باشد تا گیاه ابلق رشد کند در غیر اینصورت قلمه ی جدید از گیاه ابلق ،ساده خواهد بود. در روش سوم می توانید قلمه ها را درآب قرار دهید تا ریشه کند و بعد به گلدان منتقل کنید برای افزایش سرعت ریشه دهی می توانید از هورمون ریشه زا نیز استفاده کنید.

  • نکته : در برش محل قلمه دقت داشته باشید که بخاطر حذف قسمت ساده ی گیاه ،سانسوریا مجبور می شود که به رنگ ابلق خود رشد کند.
  • نکته : دقت داشته باشید که هرگیاه از محل برش رو به بالا کاشت شود ،در غیر اینصورت تکثیر ناموفق خواهد بود.
  • نکته : پس از دوماه که ریشه های قلمه رشد کافی کرد می توانید آنها را بهگلدان انتقال دهید.
  • گیاه سانسوریا یکی از مناسب ترین گیاهان آپارتمانی جهت نگهداری ،تکثیر و درآمدزایی است .
+1
0
+1
1
+1
0
+1
0
+1
1
+1
0
+1
0

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.