آرایش و زیبایی, ناخن ها

دلایل شکستگی ناخن و راه های جلوگیری از آن

شکستگی ناخن

شکستگی ناخن :

شکستگی ناخن ها معمولا خبر از وجود مشکلاتی در سلامتی و بیماری بدن را می دهد. شکستن ناخن ها می تواند دلایل بسیاری از جمله : کم خونی ٬ کمبود آهن ٬ استفاده زیاد از لاک ٬ استفاده زیاد از استون٬ کمبود ویتامین ها٬ مانیکور زیاد٬خشکی زیاد٬ رطوبت زیاد همچنین بیماری هایی مانند بیماری های کبدی . بیماری های کلیه و بیماری های تیروئید ٬ عفونت ها و … داشته باشد. در ادامه این مطلب در سایت دخترانه دلایل شایع در شکستگی ناخن خانم ها و روش های جلوگیری از آن را با شما به اشتراک میگذاریم :

ژلاتین بخورید :

از آنجا که ژله حاوی پروتئین و آمینو اسیدهایی است که نقش موثری در استخوان سازی و رشد ناخن دارند٬ هر روز مقداری ژله میوه میل کنید. مثلا حدود یک سوم از یک بسته٬ ژله برای استحکام ناخن و جلوگیری از شکستگی ناخن بسیار مفید است.

بیشتر ببینید : به روزترین مجموعه دیزاین ناخن ببینید و ایده بگیرید 🙂

ید سفید :

این یک روش سریع برای اشخاصی است ناخن هایشان لایه لایه می شود. تنها کاری که باید انجام بدهید این است که٬روی ناخن ها را با ید سفید بپوشانید.سعی کنید این کار را شب ها و زمانی که دیگر دست هایتان را نمی شویید انجام بدهید٬ این کار هم باعث رشد ناخن ها و جلوگیری از شکستگی ناخن می شود.

وازلین :

اگر ناخن های شما بلند نمی شود و می شکنند٬ استفاده از وازلین را امتحان کنید. به این صورت که هر شب قبل از رفتن به رختخواب به ناخن هایتان وازلین بمالید. سعی کنید زیرپوست و ریشه ناخن ررا خوب بمالید اینکار را هر شب به مدت چند هفته انجام دهید امکان دارد که حدود ۸ هفته این روش طول بکشد اما نتیجه رضایت بخشی خواهد داشت. البته یادتان نرود که ناخن های بلند بیشتر از همه دچار شکستگی می شوند.

بیشتر بخوانید : رکورد دار بلندترین ناخن جهان بعد از ۳۰ سال ناخن هایش را کوتاه کرد

روغن زیتون گرم :

روغن زیتون گرم به کیفیت و بافت ناخن ها بسیار کمک می کند. هفته ای یک بار ناخن های خود را قبل از خواب به مدت ۶ دقیقه در روغن زیتون گرم قرار دهید.

مانیکور کردن را محدود کنید :

برای اینکه ناخن های شما شکننده نشوند٬ سعی کنید کمتر ناخن هایتان را مانیکور کنید. همچنین استفاده زیاد از استون به دلیل حلال بود آن موجب شکنندگی ناخن می شود. سعی کنید از لاک پاکن هایی مبتنی بر سویا استفاده کنید.

پروتئین و آهن :

کمبود پروتئین و آهن دلیل اکثر شکستگی ناخن ها می باشد سعی کنید از مواد غذایی غنی از پروتئین و آهن استفاده کنید مانند: ماهی٬ میگو٬ تخم مرغ٬ لبنیات٬حبوبات ( لوبیا و عدس ) سویا ٬ آجیل٬گوشت قرمز.

آب و مواد شوینده :

اگر شما با مواد شوینده و آب تماس بسیاری دارید از دستکش استفاده کنید. بهتر است از دستکش دو لایه که لایه داخلی آن پارچه دارد استفاده کنید٬ زیرا در هنگام کار دست های شما عرق کرده و همین امر موجب نرم شدن و شکستگی ناخن ها می شود.

یائسگی :

در سنین یائسگی و بعد از آن به طور طبیعی چربی ناخن بانوان کمتر می شود و به همین دلیل شکستی ناخن ها در این دوران بیشتر می شود.سعی کنید با روشهایی که در این مطلب ذکر شده ناخن های خو را چرب نگه دارید.

ویتامین E :

اگر به دلیل کمبود رطوبت ناخن های شکننده ای دارید٬ روغن ویتامین  E می تواند یک راه درمان برای جلوگیری از شکستن ناخن های شما باشد. یکی کپسول ویتامین E را باز کنید و روغنش را قبل از رفتن به رختخواب روی ناخن های خود بمالید. اینکار را روزانه و برای دو هفته انجام دهید تا به نتیجه مطلوب برسید.

الکل :

در این دوران همه گیری و شیوع کرونا اکثر مردم ناچار به استفاده از الکل هستند. اما استفاده زیاد از الکل ناخن های شما را خشک می کند و این خود دلیلی بر شکستن ناخن های شما می باشد. سعی کنید ناخن ها و اطراف آن ها را چرب نگه دارید.

اگر با وجود پیشگیری ها همچنان دچار شکستگی ناخن می باشید حتما به پزشک مراجعه کنید. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد در ادامه اگر شما راه حلی برای جلوگیری از شکستن ناخن دارید در قسمت نظرات آن را با کاربران دخترانه به اشتراک بگذارید.

+1
2
+1
0
+1
0
+1
0
+1
1
+1
0
+1
0

1 دیدگاه در “دلایل شکستگی ناخن و راه های جلوگیری از آن

  1. تصویر آواتار reyhan گفت:

    من ناخونام همیشه میشکست چند وقت ژله خوردم خوب شد

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.